čtvrtek 17. května 2018

Maxikarty k emisi Podolské mosty

Společným tématem známky EUROPA jsou pro letošní rok mosty. Za Českou republiku byl pro tuto emisi vybrán pohled na dva podolské mosty zároveň. Jedná se o původní empírový most a nový železobetonový most. Známka vyšla 2. května. Maxikarty jsou opatřeny filatelistickými poštovními razítky Praha 1 v den vydání známky. Raději bych ale na maxikartách viděl domicil některé z pošt nacházejících se poblíž obou mostů či alespoň v oblasti Podolska.

ze sbírky Petra Filipa

Dnešní stádlecký most byl původně postaven přes řeku Vltavu u obce Podolsko, kde sloužil 113 let na důležité obchodní cestě z Bavorska do Haliče. Most postavil v empírovém slohu Vojtěch Lanna v letech 1847–1848. Kovové části původního podolského mostu byly sestaveny ze svářkového železa.


Stádlecký most
ze sbírky Martina Hlavatého

Poté, co přestal tento most stačit rozrůstající se dopravě, byl postaven most nový. Od roku 1942 tak stál nad původním mostem nový podolský most postavený ze železobetonu, který byl oproti původnímu řetězovému mostu obrovský.


Podolský most
ze sbírky Martina Hlavatého

Jako nová lokalita k znovuvybudování původního podolského mostu byla nakonec vybrána řeka Lužnice, nedaleko obce Stádlec. Původní řetězový most byl proto v roce 1960 demontován. Následně byly komponenty tohoto mostu složeny v Podolsku a až po celých deseti letech byl opět původní podolský most přemístěn na nové místo, kde byl znovu zprovozněn v roce 1975. (zdroj: cpost.cz)
Oběma kolegům díky za ukázky.
PK

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...