středa 21. září 2016

Maxikarty ke známkám Zoologické zahrady I.

Na dva samostatné články nakonec vydají maxikarty k nádherné emisi Ochrana přírody - Zoologické zahrady, připomínající faunu zoologických zahrad v Praze, ve Dvoře Králové, v Jihlavě a v Olomouci.



Aršík zobrazující faunu čtyř zoologických zahrad přinesl i různé pohledy sběratelů, jak toto téma co nejlépe uchopit. 
Jednou z možností, po které někteří sběratelé sáhli, bylo vytvořit maxikarty s razítky pošt v blízkosti zoologických zahrad, tedy pošty v Praze, ve Dvoře Králové, v Olomouci a v Jihlavě.
K realizaci sběratelé použili staré fotopohlednice nebo pohlednice vydané Postfilou. Podívejme se tedy, co vytvořili a co nám k tomu napsali...
"Jak víte, námět ochrany přírody již od počátku vychází díky Postfile také na analogických pohlednicích. Problém je, že když nemůže Postfila dle regulí FIP používat razítka FDC, většinou použije obyčejné razítko s domicilem Prahy 1. Přitom letos, několik dní po vydání aršíku ZOO, bylo připravené příležitostné razítko ve Dvoře Králové v areálu zoo právě ke křtu tohoto aršíku. Proč Postfila nepočká pár dní na příležitostné razítko nevím. Snad kvůli veletrhu Sběratel, aby měla vyšší pravděpodobnost odbytu. Já jsem se rozhodl vytvořit si sadu postfiláckých pohlednic s razítky z měst, ve kterých se prezentované ZOO nachází.



Jednoduché to bylo v den vydání aršíku, neboť jednou ze ZOO na aršíku je ta pražská, tudíž vznikla CM s razítkem Prahy s erbem. Ostatní CM jsem realizoval v rámci služební cesty na Moravu. Ve čtvrtek 15.9. jsem cestou do Hodonína zajel do Jihlavy. Nejprve jsem se stavil přímo v ZOO, abych zjistil, jaké pohlednice jsou na trhu a zda se některé nebudou hodit nyní nebo v budoucnu. Zklamali mě, neboť pohlednici s levhartem sněžným v nabídce neměli. Dali se koupit vlastně jen pohlednice s několika opičkami a hady. Takové jsem nekoupil, neboť nevím, jestli někdy budou zapotřebí. Zato radost mi udělali na hlavní poště, kde v postshopu razítkují razítkem s erbem Jihlavy. Mám tedy i jihlavské pohlednice s razítkem s erbem. Protože ZOO v Hodoníně bude prezentovaná až v příštím roce, návštěvou tamní ZOO jsem se tentokrát nezdržoval.




mimo sadu pohlednic z Postfily vzniklo i několik CM ze starších pohlednic,
které se mi podařilo sehnat dříve

Druhý den jsem pokračoval do Olomouce. ZOO je umístěna v části Svatý Kopeček, přestože tam není poštovní úřad, pátral jsem opět po vhodných pohlednicích. Ani tam nemají nabídku pestrou. Koupil jsem sice pohlednice s tygrem a hrochem, neboť se domnívám, že na některé příští známce tato zvířata vyobrazena budou, ale opět jsem nesehnal pohlednici se lvem. Na poštu jsem zajel do centra města, ale zde jsem se musel spokojit jen s domicilem. Z Olomouce jsem se vydal na Hradec a odtud do Dvora Králové, kde se konal křest aršíku spolu s autogramiádou výtvarníků a byla zde i poštovní příležitostná přepážka s razítkem. Musím uznat, že ZOO ve Dvoře Králové je pěkná. Byl jsem tam naposledy v době, kdy mi bylo asi 10 let a nic si z toho tehdejšího výletu nepamatuji. Tamní ZOO je rozdělená do několika částí, já jsem spěchal do pavilonu Zdeňka Buriana, neboť bylo již 16 hodin a přijel jsem hlavně pro razítko. V této ZOO jsem koupil nejvíce pohlednic, měli žirafy, slony, opice i lva. Takže mě čeká tvorba ještě jedné CM se známkou lva, neboť jsem v Olomouci neměl dost vhodných pohlednic. Vlastní známky k výročí ZOO ale již v prodeji nebyly."
Josef Fronc

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...