pátek 20. února 2015

Maxikarty automobil Walter 6B a letadlo Metoděje Vlacha

Další, tentokrát dvouznámková emise, vydaná ve středu 18. února, představuje historické dopravní prostředky - automobil Walter 6B a letadlo Metoděje Vlacha. O nich jsem se zmiňoval o pár příspěvků níže, v souvislosti s oficiálními maxikartami České pošty. Není také nikterak překvapující, že někteří naši sběratelé vytvářejí k této emisi i své soukromé maxikarty. Příkladem může být kolega Martin Hlavatý, který si dal tu práci a sehnal pohlednice dobře ilustrující obě známky. Pojďme se tedy na ně podívat. Na první z nich je automobil Walter 6B z roku 1935, v dnes již nedochované unikátní karoserii J. Sodomky z Vysokého Mýta.

v Praze v den vydání vytvořil Martin Hlavatý

Výroba značky Walter začala v roce 1928, s otevřenými i uzavřenými karoseriemi. Model Walter Regent byl poslední původní Walter české konstrukce. Byl posledním a nejluxusnějším ze šestiválcových modelů Walter. Na jeho základě byly postupně vyvíjeny typy Walter Standard, Walter Super, Walter Regent a luxusní Walter Royal. Značka Walter nese jméno Josefa Waltera, jednoho z průkopníků českého motorismu, který začal svoji úspěšnou kariéru v roce 1898 ve svých 24 letech s výučním listem strojního zámečníka. 
V malé dílně na Smíchově začal nejdříve stavět jízdní kola, pak motocykly (1902) a tříkolky (1908). V roce 1913 vyrobil v nové továrně v Praze Jinonicích první osobní automobil. Až do první světové války se jeho vozy také úspěšně účastnily motoristických závodů. Zákazníky vozy přesvědčily svou spolehlivostí, rychlostí a jízdní stabilitou. Walter vyvážel své vozy do celé Evropy i Ruska. 
Další dvě maxikarty jsou věnovány českému letectví. Na známce je vyobrazen celodřevěný jednoplošník Metoděje Vlacha, na kterém uskutečnil svůj první úspěšný veřejný let.

v Praze v den vydání vytvořil Martin Hlavatý

Metoděj Vlach byl prvním Čechem, který postavil funkční letadlo vlastní konstrukce, z tuzemských materiálů a poháněné českým motorem. Tento opomíjený průkopník českého letectví se narodil 6. července 1887 v Říkovicích u Přerova, zemřel 8. února 1952 v Sezimově Ústí. V letech 1908 až 1922 pracoval u firmy Laurin & Klement v Mladé Boleslavi a v době před první světovou válkou se ve volném čase věnoval konstrukci a stavbě vlastních letadel. Dle dochovaných záznamů jich sestavil několik. V roce 1908 vznikl první dvojplošník na lyžích, který ale nebyl dokončen. Druhý dvojplošník sestavil v roce 1909, avšak pro delší lety mu chyběla stabilita.

v Praze v den vydání vytvořil Martin Hlavatý

Třetí, nejúspěšnější, letadlo vzniklo v letech 1910 až 1912. Byl to celodřevěný jednoplošník o rozpětí deseti metrů, vážící 720 kg. Vrtule měla dva metry, výkon motoru dosahoval 28 kW. První veřejný let se konal 8. listopadu 1912. Po sedmdesátimetrovém rozjezdu se letadlo vzneslo a Vlach uskutečnil první let ve výši dvaceti metrů, který ten den ještě pětkrát zopakoval. Pokaždé letadlo uletělo 300 až 500 metrů. Rychlost dosáhla 100 km/h. Po šestém letu Vlach havaroval a lehce se zranil. Problém nebyl v letadle, které létalo velmi stabilně, jako spíše v nulových pilotních zkušenostech konstruktéra. Vlachovy pokusy ukončila první světová válka.
V roce 2014 byla na okraji letiště v Mladé Boleslavi dokončena stavba Leteckého muzea Metoděje Vlacha, kde je vystavena funkční replika jeho letadla

PK
zdroj: cpost.cz

1 komentář:

  1. Velká škoda, že Martin nezajel pro razítko k letadlu do Mladé Boleslavy. Hodilo by se podstatně více, než Praha.

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...