pátek 20. června 2014

Automobil Z4 a osobní parník František Josef I.

Jak jsem již avizoval v jednom z předešlých příspěvků, vydala Česká pošta, s.p. ve středu 11. června sadu analogických pohlednic k emisi Historické dopravní prostředky. Jak již bývá zvykem, využívá řada sběratelů i svých soukromých pohlednic k vytvoření unikátní maxikarty s razítkem v den vydání poštovní známky. Nejinak tomu bylo i tentokrát, kdy mi do korespondence přišly hned dvě maxikarty k emisi zobrazující automobil Z4 od výrobce Zbrojovka Brno. Historický automobil byl vyroben roku 1936, má dvoudobý čtyřválcový motor chlazený vodou o objemu 980 ccm s výkonem 25 koní a s maximální rychlostí 100 km/h při průměrné spotřebě 8 litrů na 100 km.

 na brněnské filatelistické přepážce maxikartu vytvořil Jiří Hanáček
Citronově žlutý automobil zobrazený na poštovní známce je dodnes zachovalý exemplář ze sbírky Vlasty Buriana.

maxikarta s automobilem Z4 a pražským poštovním razítkem v den vydání
ze sbírky Martina Hlavatého

Druhá poštovní známka z emise Historické dopravní prostředky zobrazuje největší kolesový parník postavený v Praze - osobní parník František Josef I. Parník byl používán k výletům na lince z Prahy do Zbraslavi, ale také při plavbách s prominentními hosty, např. 10. června 1920 s ním plul první československý president T. G. Masaryk. 

maxikartu s pražským poštovním razítkem v den vydání
vytvořil Martin Hlavatý

Kromě bohatě vybavených salonů s tapetami a stahovatelnými žaluziemi měl v prostoru mezi kolesnicemi také malou horní palubu přístupnou cestujícím. Přes použití horní paluby neměl parník kormidelní zařízení na kapitánském můstku, ale byl směrově řízen, stejně jako ostatní pražské kolesové parníky té doby, ručním kormidlem ze zádi. Parník byl během svého působení tragicky potopen, vyzdvižen a následně rekonstruován. Po roku 1918 byl také dvakrát přejmenován na Zbraslav (1918) a Praha (1929).
PK
zdroj: www.cpost.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...