středa 31. července 2013

Nejasnosti kolem maxikarty Cyril a Metoděj z Aukra aneb letní maximafilatelistická detektivka

Začátkem července mne kolega informoval o nabídce české a slovenské maxikarty k 1150. výročí Cyrila a Metoděje na tuzemském aukčním portálu Aukro. Nijak jsem se se zprávou o jejich existenci nevzrušoval, dokud mne neujistil, že se jedná o maxikarty s FDC razítky. Moc jsem tomu nechtěl věřit a tak mi poslal odkaz. Důvod mé nedůvěry byl jednoduchý, FDC razítka může používat jen pošta na obálky dne vydání a nálepní listy. Jak je tedy možné, že by se razítka vyskytla na maxikartách? Chtěl jsem tomu přijít na kloub. A tak začalo pátrání...



Na úvod musím zmínit, že se prve jednalo o dvě maxikarty - českou a slovenskou, což mne na začátku trochu zmátlo a svedlo k myšlence, že by mohlo jít o oficiální vydání České a Slovenské pošty. Tuto variantu jsem však vyloučil poté, co jsem oslovil prodejce, který oba kusy označil za neoficiální vydání. To, že jde skutečně o neoficiální vydání potvrdila i další fakta, která jsem postupně nasbíral. Za prvé, ani na stránkách České pošty, s.p. či v jejím emisním plánu, ale ani na slovenském Pofisu není zmínka o tom, že by přichystaly oficiální vydání. Česká pošta na Velehradě používala při slavnostech pouze kašetové razítko (info na webu České pošty nebo na blogu Newsphily). Slovenská pošta připravila mimo jiná vydání 5 příležitostných razítek na motivy Cyrila a Metoděje, která jsou odlišná a nekopírují razítko FDC, vyobrazující cituji: " Motívom FDC pečiatky je nakoniec motív oranta/ biskupa s krížom na krku, nachádzajúci sa na reverze veľkomoravského nákončia z hrobu č. 100 pri kostole č. II na hradisku "Valy" pri Mikulčiciach. " (zdroj: pofis.sk) 


originální FDC razítka, tak jak jsou k vidění
na webu POFISu a České pošty (výřez z FDC)

Za druhé, adresní strana pohlednice nenese informaci o jejím vydavateli, což by v případě oficiálních vydavatelů nebylo myslitelné. Je zde pouze v anglickém jazyce uveden popis obrazové části pohlednice, adresní řádky a v pravém horním rohu (tam, kam běžně lepíme známku) vytištěna zmenšenina obrazové části pohlednice.


Za další je na pohlednici použit slabší papír, což samo o sobě ještě nemusí nic znamenat, ale její otisk není příliš kvalitní. Tím bych oficiální vydání definitivně vyloučil. Nebráním privátním vydáním, ale jak to, že je soukromé vydání s FDC razítkem? Zaměřme se tedy na razítko. Razítka jsem porovnával s razítky na obálkách dne vydání. Linie otisku razítka na maxikartě se mi zdály silnější než u FDC razítka a otřepané, což značí, že byl otisk s největší pravděpodobností proveden ručně gumovým razítkem, nikoliv strojem nebo kovovým razítkem. Papír pohlednice, i když je slabý, nevykazuje klasické prorytí, na které jsme zvyklí při používání kovového razítka, razítko je lehce rozpité a barva je vytlačena na okraje písma. Nejde tedy o originální razítko.

detail
Poslední zjištění, kterým bych chtěl celou záležitost uzavřít je fakt, že se jedná o neoficiální bulharská vydání, která se na Aukro dostala z ciziny prostřednictvím tuzemských Aukro prodejců. V současnosti se jejich nabídka rozšířila o bulharskou a vatikánskou variantu. Všechny karty se na aukci vyskytují opakovaně a někteří sběratelé draží jako diví aniž by se přesvědčili, zda jde o skutečnou lahůdku nebo jen bezcennou záležitost.
PK

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...